قرار شده كه نسخه دوم كمى راحت تر باشد که بیشتر در فاصله Check Pointها خلاصه مى شود، چون در DS فواصل آنقدر زیاد بودند كه در این بین شاید چندین بار كشته شده و بازى را از اول شروع می كردید. DSII نسبت به گذشته تغییراتى كرده كه خوشبختانه اكثر آن ها مثبت جلوه می كنند. عوامل طبیعى، مانند باران، تأثیر بسزایى در پیشروى بازى خواهند داشت. براى مثال، راه رفتن از كنار یك پرتگاه در هنگام بارندگی بسیار سخت و نفس گیر است. بنا بر گفته سازندگان، هوش مصنوعى دشمنان بهتر شده، بطوری كه فقط در انتهاى مراحل نباید منتظر Bossها ماند، چرا كه آنان همیشه در تعقیبتان هستند و هر لحظه ممكن است که به شما حمله كنند.
پس باید خود را براى مبارزات طاقت فرسا آماده كنید. همچنین می توان به حركات نرم تر این نسخه اشاره كرد كه یك سر و گردن بهتر از گذشته به نظر می رسد. جدا از بحث گیم پلی، گرافیك بازى را مى توان یك حركت رو به جلوی كاملاً مثبت قلمداد كرد که با حفظ سبك گرافیكی خود، بسیار قوی تر و زیباتر به نظر می رسد. اغلب اماكن بازى در تاریكى مطلق هستند و داشتن یك مشعل ضرورى است که با روشن كردن آن مى توان به قدرت بصری بازى كه همان نورپردازی باشد، پى برد. فیزیک DSII را در كمتر عنوان نقش آفرینی ای مى توان دید، زیرا با هر ضربه به دیوار یا ستون، شاهد تخریب آن به بهترین و طبیعى ترین نحو خواهیم بود و نكته جالب آن است كه مى توان از قسمت هاى شكسته علیه دشمنان استفاده كرد و حتى ممكن است پشت دیوار راهى مخفى باشد!
نبود افت فریم هم یكى از این پیشرفت هاى گرافیكى خواهد بود. در DSII، شاهد شخصى سازى هاى فراوانى خواهیم بود و تمامى كلاس هاى قبلى همچنان وجود خواهند داشت. البته سازندگان قول چند كلاس جدید را هم داده اند. در بازى آیتمى به نام LifeGem وجود دارد كه براى تقویت سلامتى شخصیت اصلى بكار مى رود. در طول مراحل، مى توان 3 اسلحه را حمل كرد تا در مبارزات بطور قدرتمندترى ظاهر شوید. داستان كه یكی از مهم ترین اجزای یك عنوان نقش آفرینى به حساب مى آید، در DSII پرداخت به مراتب بهتری نسبت به گذشته خواهد داشت. ماجرا مربوط به شخصیتی است كه طلسم شده و در حال تلاش براى رهایى از آن است. در این راه با افراد بیشتری آشنا شده و باید ماجراجویی های فوق العاده خطرناكی را تجربه كند. انتظار مى رود كه DSII بتواند به موفقیت هاى خوبى دست یابد و باز هم با یك نقش آفرینى عالى و البته سخت مواجه شویم.